دلـــع حــــاسبات
دلـــع حــــاسبات
دلـــع حــــاسبات
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

المنتدي ده خاص بطلبة حاسبات ومعلومات جامعة المنوفية بشبين الكوم وده هيبقي عليه كل حاجة خاصة بالدراسة في الكلية دي وخاصة الفرقة الاولي

semsemالرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود

braveheart
Damaged
eslam elkoptan
7 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
eslam elkoptan
Admin
Admin
eslam elkoptan

ذكر
العمل/الترفيه : بحب الجيتار وبكتب شعر
المزاج : زي الفل

تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود Empty
مُساهمةموضوع: تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود   تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود Icon_minitimeالسبت 31 يناير 2009 - 21:26

اللي بقوله ده مش من فراغ طول عمري وانا بحلم اني ادرس اللي انا بحبه واللي هينفعني لكن
طول عمري بذاكر علشان انجح مش مهم فهمت ولا لا واللي انا تعلمته ده هينفعني في حياتي ولا لا
وده اول مراحل الفشل وايه يعني لو نجحت بامتياز وانا مش فاهم حاجه بس حافظ وبس
وده في نفس الوقت تعليم بلا جدوي
جرب تدرس اللي تحبة وحاول تعرف اللي انت عايز تعرفه farao
https://dala37asebat.ahlamontada.net
Damaged
Excellent Member
Excellent Member
Damaged

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود   تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود Icon_minitimeالسبت 31 يناير 2009 - 22:27

موضوعك حلو جدا وانا مع رايك تماما .بس السؤال دلوقتي هل كل واحد حابب الكلية؟؟؟
braveheart
عضو ملكــــــى
عضو ملكــــــى
braveheart

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود   تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود Icon_minitimeالسبت 31 يناير 2009 - 23:33

كلامك صح ميه الميه بس وده طبعا بسب وسائل التعليم الخطا.

انا حبه اقول ان الواحد لايمكن يجيب امتياز في حاجه هوه مش فاهمها.

وفعلا الموضوع ده جميل جدا لاننا كلنا بنعاني من نفس الشعور
eslam elkoptan
Admin
Admin
eslam elkoptan

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود   تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود Icon_minitimeالسبت 31 يناير 2009 - 23:48

هو في حل وممكن نكون عارفينوا كلنا
الحل اننا نخلص الكلية ونشد الرحال الي الدول الخارجية بس احنا كده هنخسر الوطن والاهل والاصدقاء وده حل لازم نستبعده
ولازم نلاقي حل لان المسئولين دول اللي مننا ممكن نبقي ولادهم او نعرفهم وقريبهم Very Happy
braveheart
عضو ملكــــــى
عضو ملكــــــى
braveheart

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود   تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود Icon_minitimeالأحد 1 فبراير 2009 - 14:53

فعلا احنا ماينفعش نفقد الامل ونشد الرحال الى الدول الخارجيه.

لان بلدنا محتاجه لينا واهلنا محتاجين لينا في وسطهم نراعيهم ونحمبهم.

وبعدين مينفعش بعد كل الجهد اللي احنا بنبذله عشان نباه عنصر مفيد للمجتمع ونقدر نطور بلدنا ,بالسهوله ديه

ناخد الجهد ده والتعب ده ونفيد بيه حد تاني .

لا ما ينفعش احنا لازم نيذل قصارى جهدنا عشان ننجح في بلدنا وربنا ان شاء الله حيوفقنا.

وكل اللي احنا حنقدمه اكيد حيفيدنا في المستقبل ويخلي حياة ابنائنا اسهل واحسن .

يعني تعبنا مش حيكون للبلد بس لا لينا ولاولادنا ان شاء الله في المستقبل فمعا نحقق مستقبل افضل.

B.H

عدل سابقا من قبل braveheart في الأربعاء 4 فبراير 2009 - 2:37 عدل 1 مرات
eslam elkoptan
Admin
Admin
eslam elkoptan

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود   تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود Icon_minitimeالأحد 1 فبراير 2009 - 14:56

لو فكرنا صح ومشينا علي المباديء دي هنبقي احسن بلد في الدنيا Idea
reallove
عضو مبدع
عضو مبدع
reallove

انثى
العمل/الترفيه : بيقولوا مشروع مهندس برمجه
المزاج : مبسووووووووطه اخر حاجه

مُساهمةموضوع: تعليم بلا جدوي وفشل بلا حدود   تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود Icon_minitimeالأحد 1 فبراير 2009 - 20:57

كلامكم صح يابشمهندسين بس الغلط مش فينافي مدرسين الابتدائي هما السبب في
اللي وصلنا ليه لان ازاي مدرس رياضه يدي بقيت المواد في نفس الوقت من هنا كانت بداية
الغلط واحد مش فاهم يعلم ناس مش فاهمه عن طريق ايه غير الحفظ
وبعد كده الغلط كبر وبقي في دمنا همنا نداكر علشان نجيب مجموع مش علشان لاننا بنحب المداكره وفي الثانوي لما تزهق من الحاجه ومش عارف تفهمها تقوم حفظها ليه؟
علشان اجيب مجموع وادخل كلية قمه
لو سالت نفسك ان انت عايز تدخل كلية القمه دي ليه يقولك علشان ليها لقب مش علشان بيحبها
انا نفسي كان هو ده ردي شوفتم الكارثه جت منين لولقيتم حل للمشكله ابقوا قولواا عليه!!!
سوري ياجماعه علي التطويل Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad
eslam elkoptan
Admin
Admin
eslam elkoptan

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود   تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود Icon_minitimeالأحد 1 فبراير 2009 - 21:08

المسئولية مش لازم تقع علي فرد او مجموعة كلنا السبب في اللي البلد فية المدرسين مش السبب لانهم هما كمان اتعلموا غلط بردوا وده يدل ان النظام غلط اصلا وان شاء الله نبقي احسن بلد في الدنيا قريب cheers
Damaged
Excellent Member
Excellent Member
Damaged

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود   تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود Icon_minitimeالإثنين 2 فبراير 2009 - 3:27

مش لازم نقعد ندور علي من نحمله الغلط ممكن بكل بساطة احنا نحاول نصلحه ليه الغلط ميبقاش فينا احنا ليه الغلط دايما بيقى على حد تاني ليه منحملش نفسنا ولو مرة مسؤلية اخطائنا كلامك حلو اوي ياrealloveبس ليه لما كنا في الثانوية ليه محاولتيش تفهمي بدل ما تحفظي ليه مسالتيش المدرس .........الغلط برده مش في النظام يا باشمهندس الغلط فينا احنا ..واسفة اذا كان حد تضايق

عدل سابقا من قبل Damaged في الأربعاء 4 فبراير 2009 - 3:28 عدل 1 مرات
emy
Starting Member
Starting Member

مُساهمةموضوع: رد: تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود   تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود Icon_minitimeالإثنين 2 فبراير 2009 - 11:32

بحيك يا بشمهندس اسلام على طرح الموضوع ده فعلا جرب تدرس حاجه انت بتحبهاا وشوف النتيجه هتبقى ايه

بامانه شديده زى ما damadge بتقول مش لازم ندور على حد نحمله المسئوليه علشان نقول ده سبب الغلط

احنا كلنا غلطنااا فى المشكله دى والحل مش اننا نقول هنبقى وهنبقى لازم يكون فى حل جذرى للموضوع ده

وانا شايفه لو انت داخل حاسبات وانت مش راضى عنها ومش حاببهاا يبقى انت كمان مشترك فى الغلط ده

بس فى حل تانى حاول تحبب نفسك فى الكليه حاول تقرا كتير عن مجالات الكليه خد كزا كورس فى لغات البرمجه

متضيعش وقتك على الفااضى نحاول من خلال المنتدى اننا نفيد بعضنااا لو حد عنده معلومه زياده يطرحها من

خلال المنتدى علشان الكل يستفيد بيها ونبقى بجد نحاول نفيد ونستفيد ونبقى ايد واحد وكده هنطور من نفسنا ومن مجتمعنا
eslam elkoptan
Admin
Admin
eslam elkoptan

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود   تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود Icon_minitimeالإثنين 2 فبراير 2009 - 14:12

فعلا كلنا غلطنا كنت بحب الرسم والموسيقي جدا قلت خلاص اخش هندسة معماري اوفنون جميلة او فنون موسيقية بعد اما التنسيق نزل وجالي حاسبات الدنيا كلها قالتلي تبقي بضيع مستقبلك لو دخلت العبط اللي انت بتقول علية ده وانا بمسك الجيتار اكتر ما بمسك الكتاب
reallove
عضو مبدع
عضو مبدع
reallove

انثى
العمل/الترفيه : بيقولوا مشروع مهندس برمجه
المزاج : مبسووووووووطه اخر حاجه

مُساهمةموضوع: تعليم بلي جدوي وفشل بلا حدود   تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود Icon_minitimeالإثنين 2 فبراير 2009 - 15:47

شكرا جدا يابشمهندسه damaged علي رايك فيا
بس انا محاولتش افهم من ثانوي لماكان بيقف معايا حاجه لاني اقنعت نفسي من قبل ثانوي اني انا حفيظه
لان الكل كان بيبقبي مبهور بسرعتي علي الحفظ في وقت قصير فانا استسهلت الموضوع وانا عارفه ان ده غلطي
وانا دخلت علمي تحدي لا اكثر والحمد لله ربنا وفقني
وانا من راي ان الواحد ميعتمدش علي مواهبه بشكل كلي

عدل سابقا من قبل reallove في الأربعاء 4 فبراير 2009 - 12:43 عدل 1 مرات
eslam elkoptan
Admin
Admin
eslam elkoptan

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود   تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود Icon_minitimeالإثنين 2 فبراير 2009 - 15:55

وجهة نظرك زي وجهى نظر اللي قالولي بالظبط
واذا كن عليا انا لو مقتعتش باللي قالوه مكنتش دخلت حاسبات وبعدين حد يكرة انه يكون مهندس
وميرسي علي المشاركة
Damaged
Excellent Member
Excellent Member
Damaged

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود   تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود Icon_minitimeالإثنين 2 فبراير 2009 - 20:16

الكلام ده حلو جدا كل واحد فيكم اعترف بالغلط بدون ما يحس يعني الغلط مش في المسؤلين ولا في مدرسين لابتدائي وانا متفقة معاكم احيانا ياخد الواحد قرارات ميبقاش راضي عنها علشان الناس اللي بيحبوه او علشان الدنيا فرضت هيك علينا بس الاحسن اننا منتهمش حد خالصونحاول نتاقلم مع الجو وندور على من يساعدنا ارجو ان ميكنش حد تضايق من كلامي
قالى الوداع قولتله قشطة
Starting Member
Starting Member
قالى الوداع قولتله قشطة

انثى
العمل/الترفيه : الرسم بالرمل على الزجاج والموسيقى شغالة
المزاج : ضحك وهزار بس لما بقلب ياساتر عليه

مُساهمةموضوع: رد: تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود   تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود Icon_minitimeالجمعة 27 فبراير 2009 - 18:49

بس انا من رايى ان الانسان لو حدد فى دماغه هدف ممكن يحققه يعنى لو صممت انى افهم هفهم ماهو مش معقول كل الناس فشلة وكل الناس كانت هدفها قبل الكلية انها تحفظ بس الا كتر كان هدفهم الفهم مش الحفظ بس الحفظ مجرد عون بيتقدم علشان الانسان يبقى مستعد ويجاوب بسرعة ده غير ان الانسان ممكن يفهم الحاجة ومن كتر فهمه ليها بيحفظها والحفظ مش حاجة وحشة بس هوه الخطوة اللى بتيجى بعد الفهم والتحليل ووالا اييييييييييييييييييييييييييه afro flower affraid Laughing Twisted Evil
Eng_Bosy
Active Member
Active Member
Eng_Bosy

انثى
العمل/الترفيه : طالبه فى الفرقه الاولى،بحب الغناءو العزف وقرأة القصص القصيره
المزاج : قلقانه جدا بسبب النتيجة ربناااا يستر

مُساهمةموضوع: تعليم بلا جدوى وفشل بلا حدود   تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود Icon_minitimeالأحد 1 مارس 2009 - 18:53

انا احب اوضح اولا ان العنوان كان مثير، بس هو الى حد ما خاطىء كيف تقول ان التعليم بلا جدوى !!! ؟؟وان هناك احدا عاش كل حياته فاشلا لا يحقق اى نجاح !!!!!!!؟؟؟؟؟؟(عندى تحففظ على العنوان) ثانيا احب اشكر كاتبه لانه اثار نقطه كثيرا ما يثحدث عنها من فى الكليه او من فى المرحله الاعداديه كانت او الثانويه،حيث اننا نرى ان المشكلة الاساسيه تكمن فى المجتمع نفسه لم يكن الخطأمنا نحن لاننا نشأنا هكزا منز الصغر حتى الاجيال اللى قبلنا عاشت نفس المشكلة ايضا فهناك من تخرج من كليه وعمل فى مجال اخر غير اللى درسه فى الكليه وفى السنوات الدراسيه الطويله والشاقة،لكن على كل حال احب اوضح ان المشكله دى شبه مستحيل حلها لانها تعود الى جزور عميقه وهى بالفعل تضخمت من دون ما نحس على مر السنين وهتفضل موجوده ما دام المسئول عن حلها بيساهم فى تضخمها.لكن ممكن يكون حلها فى اننا لازم نناقش من هم اكثر منا خبره واكثر منا تقدما ولابد ان نبدأ بأنفسنا حتى نستطيع تغيير المجتمع بأثره.وشكرا

تعلبم بلي جدوي وفشل بلا حدود
صفحة 1 من اصل 1