دلـــع حــــاسبات
دلـــع حــــاسبات
دلـــع حــــاسبات
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

المنتدي ده خاص بطلبة حاسبات ومعلومات جامعة المنوفية بشبين الكوم وده هيبقي عليه كل حاجة خاصة بالدراسة في الكلية دي وخاصة الفرقة الاولي

semsemالرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

المحقق كونان

4 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
Damaged
Excellent Member
Excellent Member
Damaged

انثى

المحقق كونان - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: المحقق كونان   المحقق كونان - صفحة 2 Icon_minitimeالأربعاء 25 مارس 2009 - 0:58

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

هذا الموضوع يتضمن العديد من الحلقات والألغاز الذكية من ملفات البوليس ، وسوف أجسد في هذا الموضوع شخصية ظابط شرطة ، وعلي باقي اعضاء المنتدي النفكير في حل اللغز أو القضية وارسال الردود بها الحل " مين الجاني " وازاي عرفت انه الجاني علي حسب القضية الي أمامكم ...........
وسوف أضع حل اللغز كل ثلاث أيام من طرح القضية مع وضع قضية ولغز جديد ........... متفقين........
وخلونا دلوقتي نختبر ذكائكم ...........

****** لغز آلة اللحام ******
كنت قاعد في أمان الله في قسم الشرطة وبشرب كباية قهوة سادة أنا وزمايلي الضباط ........... ماهو ملناش شغلة ولا مشغلة ....... المهم ... فجاة دخل علينا راجل كبير كان بيصرخ وبيقول : الحقوني .. الحقوني ... انا اتسرقت ......
فلما قعدت معاه علشان يشرحلي ايه الي حصل بالضبط ...قال : يا باشا أنا اسمي مدحت وشغال مهندس في ورشة واخترعت من يومين آلة لحام جديدة ، وامبارح أنا سبت الورشة الساعة 6 مساء ، وجيت النهاردة الساعة 8 صباحا الورشة ، ودخلت الغرفة الي لونها أزرق غامق فملقتشي آلة اللحام الي لونها أزرق فاتح ... ومحدش يعرف بحكاية اختراع الآلة دي الا شخصين اثنين وهما ... الاسطي حنفي ... والاسطي زغلول ...
واداني كتالوج لونه أصفر وفيه صورة للألة المخترعة لونها برتقالي علشان يعرفني علي الجهاز ......." خنيق قوي "
طبعا أنا بقيت قاعد متضايق علشان القهوة بردت وكمان كلامه كتير وممل وأنا كنت عايز أنام قوي يوميها ........
المهم .... خدت العربية بتاعتي ومعايا قوة مدرعة بأحدث المعدات العسكرية ورحت أقبض علي الاسطي حنفي .. والاسطي زغلول........من بيتهم ...
خبطت علي باب الاسطي حنفي لقيت مراته بتزعقله ... وبتضربه علقة تمام يعني " طبيعي يعني " قعدت اتفرج عليه شوية وأضحك عليه وبعدين رحت قابض عليه هو ومراته .. وقعدت طول الطريق أضرب فيه وهو يضحك ولا بيحس بحاجة خالص " متعود بقي " ..........
وخبطت علي باب الاسطي زغلول لقيت مراته بتغسله رجله بالميه والملح ... وأمه كانت بتاكله .... أقعدت كلت معاه لاني كنت جعان قوي ساعتها ...وبعدين قلتله : قدامي يا روح أمك ..... ورحت مجرجره من أفاه علي القسم ...........
وفي القسم بقي بعد طبعا ما خدوا واجبهم من كبايتين كرباج علي ضهرهم .. و 70-80 قلم علي أفاهم كان لازم يتكلموا بعدها .........
طلبت من الاسطي حنفي انه يشرح لي عمل آلة اللحام مستخدما الكتالوج الخاص بالآلة .....
بص خنفي شوية كده في الكتالوج وقال : أنا مش شايف آلة في الكتالوج ولا حاجة ...
رحت مناوله علي أفاه قلم تمام يعني ......وبعدين سالته : امتي آخر مرة شوفت فيها آلة اللحام ؟
قال حنفي : شوفتها في المخزن امبارح لما دخلت الساعة واحدة الظهر ........
وبعدها رفعت ايدي ولسه هنزل بيها علي أفي الاسطي زغلول ..... وريته الكتالوج هو كمان وقلتله : وانت ياد يا زغلول امتي آخر مرة شوفت فيها الآلة ؟
قال : أيوه... أيوه ... أيوه ... يا باشا أنا عارف الالة دي و آخر مرة شوفتها فيها أمبارح الساعة 10 صباحا جربتها في المخزن ، واتاكدت انها شغالة وبتلحم كل أنواع المعادن والسبائك والبلاستك بكفاءة والعملية دي خدت مني ساعة واحدة ..وخرجت بعدها ........
رحت ناده للشويش وخليته ياخدهم علي الحجز وبعدها بقي أنا اتاكدت ان الحرامي واحد من الاثنين دول ..........
يا تري مين هو ...؟ وليه ....؟

كاتب الموضوعرسالة
Damaged
Excellent Member
Excellent Member
Damaged

انثى

المحقق كونان - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: المحقق كونان   المحقق كونان - صفحة 2 Icon_minitimeالسبت 28 مارس 2009 - 23:51

ايه ياجماعة؟؟؟؟؟!!!!!! مفيش غير اتنين بس هم اللي حلوا اللغز ولا ايه!!!!!!!؟؟؟؟؟؟ على العموم لسه فيه فرصة 3 ايام

المحقق كونان
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2